Wandelroutes in beeld

Startpunt:

Auberge du Ninglinspo, Sedoz

4920 Aywaille

De parkeerplaats ligt langs de N633. Indien de parkeerplaats vol is, parkeer dan niet langs de doorgaande weg N633, een fikse boete ligt dan in het verschiet.

Download hier het GPX bestand

Net buiten Aywaille ligt het gehucht Sedoz aan de Amblève. In de buitenbocht van deze rivier parkeren we de auto en lopen het bos in waar de Ninglinspo direct ons pad kruist. De Ninglinspo is het enige bergriviertje van België en ontspringt in het plaatsje Vert Buisson op zo’n 420 meter hoogte. De wandelroute volgt de loop van het water, waarbij je wel 20 houten bruggetjes tegenkomt. Waarschijnlijk staat het water op andere momenten een stuk hoger, want van de meeste bruggetjes hoeven we geen gebruik te maken. Wel moet er af en toe lekker geklauterd worden. Over rotsachtige paden, vlak langs en boven het stromende water. Een touw of kabel biedt hier een helpende hand.

Omdat wij een langere route nemen en daarbij eigenlijk niet langs het uitkijkpunt Drouet zouden komen, verlaten we kort de Ninglinspo en gaan steil omhoog. Van het touw maken we dankbaar gebruik om onszelf omhoog te hijsen. Onze inspanningen worden beloond bij het uitzichtplatform Point de vue Drouet, we hebben hier fraai zicht op de omliggende heuvels. Na de afdaling pakken we de oorspronkelijke route weer op.

In de zomermaanden schijnt de Ninglinspo route mateloos populair te zijn en de parkeerplaats overvol. Gezinnen komen hier voor de schaduw in de bossen, waarbij de kinderen heerlijk kunnen spelen met het water. Ook zoeken zij verkoeling in de vele poeltjes die je onderweg tegenkomt, met feeërieke namen zoals Bain de Vénus (Bad van Venus), Bain des Naïades (Bad van de Waternimfen) of Bouillon de la Chaudière (Bouillonketel). Wij lopen hier echter in het najaar en van al deze drukte is er niets te merken. Zeker niet als wij voorbij het kruispunt, waar de korte route afbuigt richting uitkijkpunt Drouet, de Ninglinspo nog een stukje verder omhoog volgen.

Uiteindelijk komen we in meer open terrein en wandelen we richting Ville au Bois, een gehucht dat uit hooguit 3 woningen bestaat. Hier duiken we weer het bos in en volgen we de Chefna naar beneden. In de 19e eeuw werd er in deze bergbeek goud gewonnen, hoewel het achteraf niet heel erg rendabel bleek te zijn. Op de rechteroever zijn nog twee cirkelvormige mijnschachten zichtbaar waar men goud ging delven.

Naarmate we verder afdalen, wordt de Chefna voller in omvang en hierdoor wat wilder, alvorens hij uitkomt in de Amblève. Het laatste stuk van de wandeling gaat langs de Fonds de Quarreux, grote kwartsietstenen in de bedding van de Amblève. Het verhaal gaat dat deze stenen overblijfselen zijn  van een molen die de duivel bouwde voor een molenaar, die hem zijn ziel had beloofd. Hij werd echter gered door zijn vrouw, die ervoor zorgde dat de molen niet kon draaien. De woedende duivel doodde de vrouw en maakte de molen kapot. De stenen in de Amblève zouden de restanten van de molen zijn… Sprookje of niet? Het past in ieder geval goed bij de sprookjesachtige wandeling langs de Ninglinspo, die door velen de mooiste van de Ardennen wordt genoemd.